torsdag 14 januari 2010




Jeg er veldig stolt av meg selv at jeg forstår alt hva folk sier !

Jag jobbar ju på en mässa här i Oslo hela denna veckan och jag kan ärligt erkänna att jag var otroligt nervös för hur det skulle gå med språket.
Visserligen vet jag att jag har s k "språk-öra" och är duktig på att förstå vad folk vill förmedla, men jag trodde iallafall att jag skulle få problem med norskan, men icke ! Det kräver viss koncentration minst sagt men ändå.
Det komiska är att var och varannan människa man pratar med här är svensk, och det är ju fullt förståeligt att vi flyttar över gränsen, man kan använda sitt hemspråk, det är jättelätt att få jobb och bostad och man tjänar betydligt mer.
Det faktum att Oslo sedan är en väldigt mysig stad gör ju inte saken sämre.
Jag och några tjejkompisar pratar på fullt allvar om man skulle åka hit och jobba över sommaren för att göra något nytt och tjäna pengar på samma gång.
Dessutom gillar jag idéen att lära känna landet och lära mig språket där halva min familj kommer ifrån. Känner mig extremt patriotisk just nu och funderar dessutom på om jag ska lägga till mitt "riktiga" norska efternamn efter det jag använder nu som egentligen är "taget" eftersom det kommer från min pappas styvfar och alltså inte egentligen är min familjs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloggintresserade